Fraude neemt sterk toe
WhatsApp-berichten, e-mails en zelfs telefoontjes: criminelen maken gebruik van de modernste technieken om hun communicatie er “echt” uit te laten zien. Hun doel is om jou in goed vertrouwen een betaling te laten doen. En zodra je betaalt, ben je het geld kwijt.
De algemene regel van banken
In principe zijn banken niet aansprakelijk voor de gevolgen van een overboeking die je als consument zelf doet. Maak je een betaling over aan iemand die daar geen recht op heeft, dan komt dit in eerste instantie voor jouw eigen rekening en risico. Alleen wanneer je kunt aantonen dat een betaling zonder jouw instemming is gedaan, dan zijn er mogelijk gronden om de bank aansprakelijk te stellen.
Voorwaarde hierbij is dat jou geen verwijt kan worden gemaakt waardoor de ander de betaling heeft kunnen uitvoeren. Stel dat je je pincode en/of wachtwoord op een “geeltje” noteert en dit in je telefoonhoesje bewaart. Als je telefoon vervolgens wordt gestolen en de dief jouw aantekening vindt en via jouw mobiel overboekingen doet, zal de bank deze schade niet vergoeden. Uiteraard kun je de crimineel aansprakelijk stellen, maar die is vaak niet bekend of onvindbaar.
Tegemoetkoming bij oplichting door pseudo-bankmedewerker
Word je opgelicht door iemand die zich voordoet als medewerker van jouw bank, dan kom je mogelijk in aanmerking voor compensatie. Deze vorm van oplichting staat bekend als “bankhelpdeskspoofing”. Aan deze compensatie zijn wel voorwaarden verbonden, waaronder:
Belangrijke tips om bankfraude te voorkomen
Enkele belangrijke tips om het risico op bankfraude te voorkomen:
Geld overgemaakt aan oplichters. Wat nu?
Oplichting. Het komt steeds vaker voor. In goed vertrouwen denk je aan een goede bekende of een...
Lees meerUitlenen of uitlenen met vergoeding?
Je leent jouw auto uit. Het maakt voor jouw verzekeringen veel uit of je voor dit uitlenen een...
Lees meerToename autobranden
Er is sprake van een sterke toename van auto’s die moedwillig in brand worden gestoken. Voor... Lees meer