Van “ja, tenzij” naar “Nee, tenzij”
Begin 2021 hebben Tweede en Eerste Kamer unaniem ingestemd met een wetsvoorstel dat telefonische marketing aan banden legt. Tot 1 juli 2021 mochten bedrijven en goede doelen consumenten zonder toestemming bellen om aanbiedingen te doen. Dit mocht alleen niet wanneer de consument zijn of haar telefoonnummer had laten blokkeren in het Bel-Me-Niet-Register. Het initiatief om niet gebeld te worden lag dus bij de consument.
Sinds 1 juli 2021 is dit veranderd. Telemarketing gericht op een consument of rechtsvorm zonder rechtspersoonlijkheid (eenmanszaak, vof, freelancer etc.) is verboden tenzij die persoon toestemming heeft gegeven om te worden gebeld.
Die toestemming moet uitdrukkelijk en bewust worden gegeven. Uitgangspunt is dus “Nee, tenzij”.
Uitzondering
De twee uitzonderingen op de “Nee, tenzij” regeling zijn:
Goede doelen hebben meer ruimte om te bellen. Deze mogen telefonisch contact opnemen indien de consument:
Tot slot: Daar waar organisaties toch nog bellen, zal dit met een herkenbaar nummer moeten. Bellen met een “geheim nummer” zit er voor telemarketingbedrijven niet meer in.
TerugAndere auto?
Wanneer je een auto koopt of verkoopt is het belangrijk ervoor te zorgen dat je alert bent op...
Lees meerBoete voor mobielgebruik op fiets € 170,-
Met ingang van 1 februari 2025 bedraagt de boete voor het gebruik van een mobiel in de hand... Lees meerJe hebt geen “recht” op een verzekering
Wanneer jij je meldt bij een zorgverzekeraar om een basisverzekering af te sluiten, dan moet de...
Lees meer